czwartek, 29 listopada 2012

Paproć i lilie. Świąteczne wianki i girlandy z papieru. ZRÓB TO SAM

Dziś druga odsłona cyklu przedświątecznego. Poprzednio zrobiliśmy razem (mam nadzieję):

- papierowe choinki (link),

a dzisiaj  proponuję świąteczne wianki i girlandy. Wianki są świetnym sposobem na stworzenie odświętnego klimatu w domu, choć pewnie wiele osób sądzi, że są zbyt trudne do samodzielnego wykonania, albo wymagają zgromadzenia ogromnych ilości materiałów. Nic bardziej mylnego. Wianek, który przedstawiam poniżej jest w zasięgu każdej pary rąk i jestem przekonana, że w każdym domu znajdą się materiały potrzebne, żeby go stworzyć.

Zapraszam!

Propozycja 1. Wianek z papierowych paproci













Pomysł na ten wianek przyszedł mi do głowy podczas spaceru po lesie. Bardzo lubię paprocie, ale ciężko je zachować w jakiejkolwiek innej formie, niż zasuszone na płasko w książce, no i musi to być wielka księga. (Przy okazji przypominam, że wiele paproci to gatunki chronione - tych oczywiście nie zbieramy pod żadnym pozorem).  Ale liść paproci to kształt bardzo łatwy do wycięcia z papieru - i tu otwierają się przed nami zupełnie nowe możliwości :). 
Polecam do zrobienia tego wianka papier pakowy albo jakikolwiek jednokolorowy. Nada się też zwykły biały papier do drukarki.


1. Wycinamy z papieru trójkąty o wysokości ok. 20 cm i długości podstawy ok. 9cm i składamy je na pół.
2. Z trójkąta wycinamy liść paproci: ścinamy podstawę pod kątem i wykonujemy równoległe nacięcia pod kątem do grzbietu. Końce powstałych wypustek zaokrąglamy.



3. Liść lekko rozkładamy. Na mój wianek potrzebowałam ok. 30 liści.
4. Z kartonu (można przeprowadzić mały recykling i użyć kartonu z jakiegoś opakowania) wycinamy podstawę wianka. Nie powinna być zbyt szeroka, bo trudno ją będzie ukryć. Wystarczy 3-4 cm szerokości.


5. Mocujemy liście na podstawie. Najwygodniej użyć zszywacza. Liście przypinamy bliżej zewnętrznego brzegu.
6. Dodajemy kolejne liście, układając je cały czas w tym samym kierunku.


7. Kontynuujemy, tworząc cały zewnętrzny okrąg liści.
8. Następnie przypinamy liście bliżej wewnętrznego brzegu, tworząc drugi okrąg. Cały czas układamy liście w tym samym kierunku.




9. Tak wygląda skończony wianek. Teraz możemy go w dowolny sposób udekorować, np. przypinając ususzone owoce róży, jarzębiny, głogu, żołędzie, orzechy itp. Ja dodałam czerwoną tasiemkę.














A tak przedstawia się wianek w świątecznej stylizacji:




Propozycja 2:  Papierowe lilie - wianek albo girlanda




Lilia to bardzo wdzięczny kwiat i łatwo go wymodelować z papieru. Być może lilie nie są czymś, co w oczywisty sposób kojarzy się z Bożym Narodzeniem, ale czy słusznie? Biała lilia to symbol Matki Bożej, a bez niej Boże Narodzenie to byłaby przecież zupełnie inna historia...

Wybaczcie, ale w tym przypadku nie będzie zdjęć krok po kroku, a tylko opis.
Do wykonania lilii oczywiście można użyć dowolnego papieru, ale jestem zdania, że jedynym słusznym wyborem jest biały papier.



 





















1. Wycinamy lilię. Można użyć powyższego szablonu, albo wyciąć kwiaty na oko, z 1/3 koła (tak zrobiłam).
2. Wzdłuż linii przerywanych zaginamy i sklejamy, tworząc lejkowaty kształt. 
3. Płatki wywijamy na zewnątrz na ołówku (podobnie jak wykonując choinki w zeszłym tygodniu) - i lilia gotowa.

Teraz mamy nieskończenie wiele możliwości. Lilie można przykleić do kartonowej podstawy wianka. Najlepiej użyć dwustronnej taśmy klejącej. Do wianka dodałam również małe gałązki z owocami dzikiej róży (przypięte zszywaczem). W środki kwiatów też włożyłam owoce dzikiej róży, nawleczone na nitkę. Drugi koniec nitki przeciągnęłam na spodnią stronę kartonowej podstawy i przykleiłam taśmą klejącą. Na koniec dodałam czerwoną wstążeczkę.










Inny pomysł z użyciem papierowych lilii to girlanda/kwitnąca gałąź. Wygięłam gruby drut, okleiłam go paskami papieru i przyczepiłam papierowe lilie i listki. (Brzmi prosto, ale polecam ten projekt osobom o nieco większych niż minimalne zdolnościach manualnych). Można też przyczepić kwiaty do prawdziwej gałęzi, albo... Wyobraźnia na pewno podpowie wam jeszcze wiele innych pomysłów :).




Miłej i twórczej zabawy!

12 komentarzy:

  1. Przepiękne te dekoracje, a kwitnąca gałąź wprost bajkowa! Masz świetne pomysły :)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) i zachęcam do tworzenia.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Jestem oszolomiona twoim talentem i pomyslowoscia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o kreatywność, to jesień zawsze dobrze na mnie wpływa :)

      Usuń
  3. Cudny ten wianek na wieniec adwentowy, a kwiaty idealne do adwentowego kalendarza. Po co czekać do świąt?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że od 1. grudnia to już z czystym sumieniem i adwentowo i świątecznie można dekorować ;)

      Usuń
  4. Tak pięknego wianka z papieru nigdy wcześniej nie widziałam. Podziwiam Twój talent, jesteś dla mnie inspiracją. wspaniały blog. Gratuluję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Natalka podziwiam za cierpliwość! Cudne są te Twoje papierowe dzieła! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowo.
Komentarze są moderowane ze względu na spam. Nie cenzuruję opinii.